du gamla – du fria

av nannnas

 19k    14k    img_0450k
jag läser gamla ord. jag skrivit. om det där fria. som man känner när man står där. under klubbtaket. stjärnhimlen. eller arenataket. tillsammans med allt från sjuhundrafemtio personer i publiken. till några få tusen. till sjuttiotusennittioen dansande och sjungande själar. den där bubblande känslan bubblar liksom upp på nytt. när man läser om du gamla.

”han berättar att han ska spela en låt som är skriven just för den här kvällen. tanken är att han aldrig ska spela den igen. vi i publiken står helt tysta. håkan sjunger själv. river en vacker dröm. sen tar det slut. på riktigt.”
way out west, augusti 2010

”vår kära håkan bad oss gå ut och brinna upp i natten. och talade om för oss att hans konsert bara var förfesten. vi löd honom. och han hade rätt. hans konsert var verkligen bara förfesten.”
siestafestivalen, juni 2011

”jag tänker inte ge mig på och försöka beskriva gårdagens konsert. den var helt enkelt obeskrivlig. de finaste låtarna under samma kväll. bortskämt bra.”
karlskrona, augusti 2011

”jag höll mina vänner i händerna och fällde några tårar tillsammans med hurricane gillbert. som stod där bredvid håkan och spelade på gitarren. när det är så jag säger det övergick till kärlekens tunga”
liseberg, september 2011

”och som raketen älskar explosionen. skjuts det iväg flera raketer upp på den mörka himmelen. och min nionde håkan hellström konsert tar slut. som alltid. går jag där ifrån. med lycka.”
slottsskogen, juni 2013

”nu springer vi inte. fan vad vi sprang. väntade och väntade. på tok för länge. får en hatt. sjunger före alla andra. och sen. pang bom. börjar allt. satan vad bra det var”
sofiero, augusti 2013

”med världens största leende. lämnar jag och tretusen andra själar den baltiska hallen. jag köper mig en tröja. till min. vad som nu ändå börjar bli en ganska stor samling. sen slänger vi oss in i en taxi. säger: ta mig vart du vill. så fort du kan”
– malmö, december 2013

”jag vet fortfarande inte. om den där euforin. som spridit sig från tårna. via hjärtat. ut till fingertopparna. och de där salta lyckodropparna längst med kinderna. gått att beskriva i ord. men jag gav det ett försök. så nu vill jag bara säga tack. mamma. pappa. och lillasyster. att jag fick uppleva det här med er. och tack ni längst fram. i sjömansskjortor. med hjärtat pulsande av lycka.”
ullevi, juni 2014

”det är så ofattbart. att vi med sjuttiotusen andra. stod tillsammans som en familj. på ullevi och kollade på hellström för två veckor sedan. att du var med oss mamma. jag trodde inte du skulle klara det. mitt rädda jag visste inte om du skulle ta dig ur sjukhussängen. men du har tagit dig långt där ifrån. du lever och mår okej. och jag är så tacksam för det. res dig efter varje smäll. du har en ängel på din axel. den här är för oss. din tid kommer.
– ullevi, juni 2016

och snart är vi där igen. inte imorgon. men nästa dag. så står vi där. jag och jenny. och skrålar. glöm mig aldrig håkan. parkbänken är aldrig långt borta. det blir min femtonde hellström konsert. och vår åttonde konsert ihop. vi kanske inte är riktigt kloka. men. alla gyllene stunder vi haft. kommer vi ha igen. det här var några ord om du gamla. framtiden är.
du fria.