är det okej att som lärare vara partipolitisk?

av nannnas

jag har börjat studera. om fem år är jag utbildad ämneslärare mot gymnasiet. alternativt högstadiet. i ämnet samhällskunskap. och förmodligen historia. en vecka av utbildningen har gått. och jag har redan läst mer. än vad jag lovade mig själv att göra i början av sommaren. i fredags hade vi första lektionen i ämnesdidaktik. det är något i stil med hur man lär ut. och första tankeställaren vi fick var en debattartikel som sverigedemokraternas stefan jakobsson skrivit i svenska dagbladet. i denna artikel menar han att det är fel när lärare talar illa om sd på lektioner. och således blev tankenöten:
är det okej att som lärare vara partipolitisk?

precis som stefan i artikeln hänvisar till så står det i läroplanen att undervisningen ska vara saklig och allsidig. men några rader. som han och sitt parti verkar ha missat är att det också står att: skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. ingen ska i skolan utsättas för diskriminering på grund av kön. etnisk tillhörighet. religion eller annan trosuppfattning. könsöverskridande identitet eller uttryck. sexuell läggning. ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. alla tendenser till diskriminering eller kränkande behandling ska aktivt motverkas. främlingsfientlighet och intolerans måste bemötas med kunskap. öppen diskussion och aktiva insatser. det svenska samhällets internationalisering och den växande rörligheten över nationsgränserna ställer höga krav på människors förmåga att leva med och inse de värden som ligger i en kulturell mångfald. skolan är en social och kulturell mötesplats. som har både en möjlighet och ett ansvar för att stärka denna förmåga hos alla som verkar där.

dessa rader är något som är grundläggande i min syn på mänskligheten. och inte något som ett parti står bakom. utan det är jag. och skolan. dessutom. men bara för att jag skriver under på denna läroplanen. så behöver du. stefan jakobsson. inte vara rädd för att jag till mina framtida elever ska stå och säga att sd är rasister. för jag skriver även under på att min undervisning ska vara saklig och allsidig. men förhoppningsvis ger jag dem möjligheterna i form av kunskap och en öppen diskussion att själva förstå och upptäcka att du och ditt parti. är rasistiskt. utan att jag står och blir anklagad för att vara partipolitisk i mitt undervisande.

jag är nämligen jättenyfiken på hur framtidens elever ser på järnrörsskandalen. (och även tobleroneaffären. kanske i jämförelse med varandra?) jag väntar även med spänning på att höra hur de ser på att deras föräldrar och mor/farföräldrar lät ert parti ta sig in i riksdagen. dagens vuxna får mig nämligen att ibland tappa tron på mänskligheten. men är det något jag är säker på. så är det att jag tror på framtiden. på nästkommande generation. och jag som lärare tänker inte hindra dom från att göra en kärleksrevolt. och skapa en värld där alla ser mångkultur som vackert. och du får gärna vara med. stefan jakobsson. om du tänker om. om. om.