jag undrar – för jag förstår inte

av nannnas

hej jimmie.
det var längesen nu. sist jag hörde av mig var den där dagen. jag vände dig ryggen på vattentorget. den där gången. när jag med hjälp av mitt kroppsspråk visade. att jag inte håller med dina yttringar. du kommer säkert inte ihåg just mig. har förstått att jag inte var ensam. om sådana handlingar förra året.

men från det ena till det andra. jag har tänkt lite. tittat på soran ismails program absolut svensk. reflekterat och tänkt. han pratar om att ingen vill bli stämplad som rasist. lika lite som man exempelvis vill bli stämplad som sexistisk. men ändå kan ju. uppenbarligen. det man säger för motparten upplevas som rasistiskt. eller sexistiskt. och att det då kanske är enklare att prata om rasism. eller sexism. och jag tänkte prata om rasism med dig nu.

ni sverigedemokrater påstår nämligen. att ni har noll tolerans mot rasism. vilket är något som i min värld inte går ihop. för i min värld är er politik rasism. men sen slog det mig. vi kanske inte ser rasism på samma sätt? du vet som man kan tänka ibland. jag ser färgen röd. och kallar den röd. du ser. vad i mina ögon är färgen brun. men kallar den röd. det kanske är likadant gällande våra tankar om rasism. så nu undrar jag. jimmie. eller ni andra sverigevänner här på facebook. vad är rasism för er? vad är det ni har noll tolerans mot?

jag undrar – för jag förstår inte.