F A T T A !

av nannnas

IMG_3338
du kan. köra upp en flaska i min fitta. tills jag blöder. skrytande framför dina boys och dina bröder. är det sånt du vill lära dina söner? så systrar och mödrar. hör mina böner.

ingenting är som det ska. tre killar som stod åtalade. för att ha våldtagit en tjej med en glasflaska. blev den fjortonde maj tvåtusentretton. friade av umeå tingsrätt. den friade domen var droppen för femtastic och crossing boarders. som gick samman och bestämde sig för att agera. de bildade. fatta. en rörelse sprungen ur en frustration över hur samhället och rättssystemet ser ut idag. en rörelse som kämpar mot sexuellt våld. och för samtycke i praktik och lagstiftning. en rörelse med strävan efter ett fungerande rättsväsende. där sexualbrott tas på allvar. för det är något vi är i behov av. nu.

fatta. har engagerat allt från riksdagspolitiker till hiphop kulturen. nästa steg var att involvera skateboardkulturen i sin rörelse. som pramono salmsonsson. skateboardåkare från umeå. som hakade på kampanjen sa. alla måste börja där de själva står. jag står på en bräda. som i de flesta andra mansdominerade kulturyttringar så finns det alltid attityder att jobba med. kampanjen vill involvera åkare av olika kön. nybörjare som proffs. som alla älskar skateboardåkning.

och egentligen. så kanske jag inte passar in på någon av de kategorierna. men jag tycker om initiativet. och någonstans. så handlar det om att sprida vidare. så fler får kunskap. enligt brottsförebyggande rådet. så sker det etthundra våldtäkter. om dagen. det är etthundra för mycket. vi tjejer uppmanas idag att inte gå ut sent på natten. att vi inte ska ha för utmanande kläder. att vi inte ska gå hem med någon. som vi nyss mött på krogen. och att vi inte ska dricka för mycket. jag ska ta ansvar. för att inte bli våldtagen. vem ska jag annars lägga skulden på? jag var ung då. så jävla dum och på. jag ska känna skuld. för att jag har blivit utsatt för sexuellt våld. det är fel. vi måste förändra synen på våldtäkter. och för det krävs breda utbildningsinsatser.

fokus måste läggas på dem som står för nittioåtta procent av dagens våldtäkter. männen. ingen föds till våldtäktsman. det är vi. i samhället. som skapar våldtäktsmän. men det är även vi. i samhället. som också kan förhindra detta. för att vi ska få ordning på det sexualiserade våldet. måste vi alla människor. oavsett kön. ta ett gemensamt ansvar. vi måste. tillsammans. motverka de traditionella könsrollerna. och maskulinitetsnormerna. men det. kan inte ensamt. lösa de strukturella problemen. utan även lagstiftningen. måste hänga med. vi måste sluta legalisera våldtäkter. vi måste straffa förövarna. inte dom utsatta. ett nej. ska alltid vara ett nej.

så jag undrar. skejtare. nybörjare som proffs. och alla ni andra. tar ni ställning mot sexuellt våld och för samtycke? är ni med mig? för jag vill inte höra fler historier. där mina vänner. eller andra medmänniskor. har blivit utsatta för sexuellt våld. för det är faktiskt dags att fatta. nu.

systrar och mödrar. hör mina böner.

#fattaskate
#fattanu

